סמים

מהו סם?

סם הוא חומר המוכנס לגוף שלא לצורך הזנה או ריפוי ולא תחת פיקוח או על בסיס מינון מותאם.
סם הוא כל חומר אשר החדרתו לגוף גורמת או עשויה לגרום לשינויים גופניים, רגשיים, חשיבתיים והתנהגותיים. שינויים אלה נגרמים כתוצאה מחדירת החומר אל המוח והשפעתו על האיזון הכימי הקיים בו. הפרת האיזון הכימי משבשת את תפקוד האדם ומובילה למצבים של אובדן שליטה בהתנהגות.

?למה בני נוער משתמשים בסמים

זה יכול להתחיל בכל בית ומהרבה מאוד סיבות:
בגלל הסקרנות, בגלל שחברים אומרים "נו, ממה אתה מפחד?", בגלל הערכה עצמית נמוכה, בגלל שאין מושג לאן נכנסים, בגלל הרצון לברוח למציאות אחרת, בגלל השיעמום, בגלל שזה "בסבבה", בשביל "להרגיש גדול", בגלל בעיות בבית, בבית הספר – עם החברים, בגלל חרדות, לחץ ורצון לברוח מהכל.

מה אפשר לעשות?

כולנו יודעים, שאין תחליף לתא משפחתי יציב ותומך, המציב גבולות ברורים ומוגדרים. חוסר הגבולות יוצר חלל ריק, שאליו יכולים להכנס כל מיני דברים. חשוב ליצור איזון בין אהבה, דאגה ומשמעת. גבולות חייבים להשמר. הגבילו את דמי הכיס, היו מעורבים, שמרו על קשר עם המורים ובקשו את שיתוף פעולתם. עודדו התנסויות חיוביות בבית ובבית-הספר, עודדו פעילויות, כמו: ספורט, מוזיקה, פעילות למען הזולת. שמרו על ערוצי תקשורת פתוחים, עודדו הבעה חופשית של תחושות ומחשבות. נסו להימנע מביקורת שלא לצורך, גלו אורך רוח לטעויות, אשרו לילדכם ללמוד מהן, תמכו, יעצו, עודדו. כהורים, עליכם לעשות מאמץ ולהתוודע לעובדות בנושא הסמים. הבעיות לא תעלמנה מאליהן.
בכל מקרה של ספק – מהרו להתייעץ

סימני אזהרה

שינויים קיצוניים בהתנהגות שינויים קיצוניים במצבי רוח, בעיות בלימודים – ירידה בציונים, העדרויות מבית הספר. חזרה הביתה בשעות לילה מאוחרות.חברים חדשים לעיתים מבוגרים יותר, עייפות מוגזמת אובדן משקל, אבדן תיאבון, חולשה.
העלמות כסף וחפצים בעלי ערך מהבית. חשאיות – לגבי תוכניות, בילויים, חברים שיעולם ודלקות חוזרות בכלי הנשימה. רגישות בעיניים, נזלת אלרגית, פריחה סביב הפה, פצעים וכוויות, חוסר ריכוז, אבדן זיכרון, הזיות, "בלק אאוט", עישון "בשרשרת" שקרים.

כיצד נוכל לעזור?

דבר ראשון – לא לאבד שליטה, עימות ישיר יוביל להכחשה. חכו לשעה רגועה לפני שתשוחחו.
הקשבה היא מילת המפתח – גלו התעניינות וקשב. בררו את המצב בבית הספר.
התעמתו רק כשיש בידיכם הוכחות ולאחר שנועצתם כיצד לפעול. קבעו פגישה עם מנהל בית-הספר, שאלו אותו אם הבחין בבעיה. בקשו סיוע, הציבו לילדיכם חוקים סבירים והגיוניים: שעת חזרה מוסכמת, כללי התנהגות בבית וכו'.
אם אינכם בטוחים כיצד לנהוג אל תהססו ופנו לייעוץ !